Sådan får du hjælp til matematik

Coaching og matematik kan ved første øjekast virke som to forskellige verdener, men der er mange paralleller mellem de to områder. Begge handler nemlig om at finde strategier, der hjælper mennesker med at lære, vokse og nå deres mål. Inden for matematik kan en coachende tilgang gøre en stor forskel for elever, der føler sig låst fast, fordi de måske har manglet selvtillid eller en grundlæggende forståelse af regnemetoder og koncepter. Her kan en individuel vejledning eller et struktureret program fungere som en slags “personlig træner,” der hjælper én videre.

Det er netop grunden til, at mange vælger at søge ekstra hjælp, når der er noget i matematikken, der er gået i hårdknude. I stedet for at kæmpe alene med opgaverne, kan en fokuseret indsats sammen med en professionel eller via et gennemarbejdet læringsmateriale give et skub i den rigtige retning. For nogle er det afgørende at gennemgå teorien trin for trin, mens andre lærer bedst ved at kaste sig ud i praktiske opgaver. Det vigtigste er, at man finder en metode, hvor man både føler sig udfordret og samtidig har en tryghed i, at nogen giver feedback på vejen.

Der er også en mental side af matematik, som man ikke må overse. Nogle elever har en blokering, fordi de allerede tidligt i skoleforløbet har fået at vide, at de ikke var gode nok, eller selv har overbevist sig om, at de aldrig vil kunne lære fx trigonometri eller integralregning. Her kan en mere coachende tilgang hjælpe med at nedbryde disse negative tankemønstre. I stedet for at se fejl og mangler som et personligt nederlag, lærer man at opfatte dem som et naturligt led i at mestre nye færdigheder.

Man behøver ikke at stå helt alene for at tage denne rejse. Uanset om man er i gang med folkeskolens udskoling, gymnasiet eller en anden uddannelse, kan der være stor værdi i at have sparringspartnere eller en mentor, der løbende holder én på sporet. I nogle tilfælde kan det være en underviser eller en klassekammerat, men man kan også sagtens opsøge hjælp online. På den måde får man ikke alene adgang til materialer og videolektioner, men eventuelt også quizzer og selvrettende opgaver, der kan give én en idé om, hvor man står.

For at træffe den bedste beslutning om, hvordan man vil udvikle sig i matematik, handler det altså om at identificere egne behov. Er det mest teori, man har brug for at få forklaret igen? Mangler man en struktureret lektionsplan, der kan holde én i ørerne? Eller søger man nogle motiverende eksempler på, hvordan matematik kan bruges i virkeligheden, så det ikke føles fjernt og abstrakt?

Hvis man konkluderer, at der er brug for en dedikeret “personlig træner” i faget, kan det være, at en matematik tutor er løsningen. Dermed får man en fokuseret og målrettet tilgang, hvor man bliver guidet skridt for skridt, og hvor der er plads til at lave fejl, mens man udvikler sig. Det giver en enorm selvtillid, når man endelig opdager, at de svære opgaver ikke længere føles uoverkommelige, og det er netop dén oplevelse, en god coaching-tilgang i matematik kan give.